Pengertian
Tamadun
Ibn Khaldun
menjelaskan perkataan tamadun ini dapat diertikan sebagai (‘Umran) bermaksud
kawasan tanah dan rumah yang didiami, diduduki orang, tinggal menetap dalam
keadaan subur dan makmur. Ia merangkumi makna bunyan iaitu pembinaan bangunan
dan ia harus dirangkumi bersama dengan maksud hadharah.
Tamdun
berasal dari perkataan arab “madana” “madinah” bermaksud masyarakat bandar yang
terbina melalui proses urbanisasi. Manakala perkataan “peradaban” pula selalu
dirujuk kepada adab sopan, tatasusilahidupyangbaik. luhur dan penuh dengan
kehalusanbudi bahasa.
Oleh itu
boleh diertikan bahawa dua perkataan ini (tamadun dan peradaban) apabila
digabungkan akan memberi makna sesebuah masyarakat yang membangun melalaui
proses urbanisasi dengan nilai-nilai luhur, adab-adab dan tatasusila hidup.
Malik bin
Nabi pula menjelaskan bahawa Hadharah dari perkataan hadara bermaksud kehidupan
secara menetap, tempat lahirnya perkembangan ilmu, kesenian, kesusateraan,
undang-undang dan kemasyarakatan serta mencapai tahap kehidupan yang tinggi,
bukan liar dan ganas.
E.B. Taylor
seorang ahli antropologi menjelaskan bahawa tamadun/ budaya merangkumi
keseluruhan pencapaian manusia termasuk pengetahuan, kepercayaan, seni moral,
undang-undang, adat dan keupayaan-keupayaan serta tabiat lain yang di dapati
oleh manusia sebagai anggola masyarakat.
Colingwood
mendefinisikan perkataan civilization sebagai suatu proses bagi mencapai tahap
kehidupan civil (sopan), membawa lahirnya ciri-ciri masyarakat bandar yang
mempunyai kehalusan budi (Dr. Nik Mohd Rosdi Nik Ahmad. 2004).
Pengertian
Hadhari
Merupakan
suatu aspek dalam kehidupan Islam atau penghayatan Islam yang syumul. Aspek
Hadhari merupakan satu bidang yang perlu ditekankan oleh masyarakat Islam
termasuklah sudut Aqidah. Ibadah Khusus. Perundangan dan lain-lain. la
seharusnya menumpukan pembangunan masyarakat ke arah peningkatan mutu kehidupan
dari sudut keilmuan, pembangunan fizikal, ekonomi dan kewangan, kesihatan dan
lain-lain lagi.
Islam
menekankan konsep kehidupan yang cemerlang dan bermulu, kehidupan yang
seimbang, pembangunan menjurus kepada pembinaan pcradaban serta memenuhi
tuntutan rohani.
Ibnu Khaldun
menggunakan istilah "Umrun Hadhari", bagi menjelaskan pembinaan
peradaban yang baru. Beliau telah membanding dan membezakan masyarakat nomad
yang sering berpindah-randah dengan masyarakat bandar yang menetap tinggal di
suatu tempat dan membina sebuah peradaban.
“Hadhari”
diterjemahkan sebagai kemajuan peradaban. Begitu juga pemikir Aljazair iaitu
Malik Bennabi yang cenderung menggunakan istilah "hadhara" yang
dianggap hampir kepada maksud keseimbangan kemajuan antara aspek material
dengan akhlak spiritual.
Justeru
"Islam Hadhari" ditakrifkan sebagai Islam yang mempunyai sifat-sifat
kemajuan peradaban: lawannya ialah "Islam Raj’i " iaitu Islam yang
mempunyai sifat-sifat kemunduran. Dalam ertikata lain, Islam datang bersama
sifat-sifatnya yang positif: Islam itu adil, Islam itu syumul. Islam itu aman,
Islam itu sejahtera, Islam itu kasih sayang, Islam itu Hadhari, dan sebagainya.
Islam
Hadhari Membantu Bawa Kecemerlangan
Istilah
"Hadhari" sudah digunakan ilmuwan Islam Ibnu Khaldun dalam kitabnya
Al Muqaddimah dan pemikir dari Algeria Malik Bennabi cenderung menggunakan
istilah "hadhara" yang dianggap hampir kepada maksud keseimbangan
kemajuan antara aspek material dengan akhlak dan spiritual. Ia berkait rapat
dengan agama, akidah dan akhlak.
Keagungan
tamadun Islam Andalus (Sepanyol) yang wujud selama 800 tahun sering dijadikan
contoh penterjemahan konsep Islam Hadhari dan bagaimana Islam yang syumul itu
telah membawa rahmat untuk seluruh alam.
Franz
Rosenthal, seorang sarjana Barat yang menterjemahkan buku Muqaddimah Ibnu
Khaldun ke dalam Bahasa Inggeris, menulis bahawa tamadun atau peradaban Islam,
yang dirujuk kepada Andalus, bukan sebuah peradaban kerana kekuatan tentera,
keluasan wilayah dan penduduk yang besar; tetapi adalah kerana kekuatan ilmu
atau knowledge triumphant.
Islam Hadhari
adalah Islam yang berasas kepada pembangunan. Pembangunan pula berkait rapat
dengan agama. Tamadun Islam adalah tamadun yang berasaskan akidah, akhlak. dan
ilmu diikuti dengan asas keadilan, semangat kejiranan, toleransi dan kebebasan
beragama. Andainya salah satu dari unsur ini diabaikan, ia menunjukkan tanda
keruntuhan tamadun tersebut.
Dari sudut
sejarah.
Kegemilangan
umat Islam bermula pada era pemerintahan Islam di Madinah dan berkembang pesat
pada zaman Khulafa' al-Rasyidin, Bani Umayyah dan Bani Abasiyyah. Kemudian ia
bertapak di benua Eropah yang menyumbang kepada kegemilangan tamadun Islam di
Andalusia. Ketamadunan Islam yang berbentuk universal membawa manfaat dan
rahmat kepada seluruh umat dan alam.
Selepas
keruntuhan kerajaan Islam pada abad keduabelas, imej masyarakat Islam di
kacamata dunia kini telah banyak dikaitkan dengan kelemahan dan kemunduran.
Persepsi sebahagian besar umat Islam kini terhadap agamanya masih terbatas
kepada aspek- aspek ibadah khusus semata-mata. Walaupun wujud kefahaman bahawa
Islam sebagai suatu cara hidup, namun sebahagiannya ditampilkan dalam bentuk
slogan dan retorik semata-mata. Majoriti masyarakat sukar untuk memasukkan
agenda pembangunan ummah, peradaban bangsa dan keutuhan negara sebagai
sebahagian daripada ruang lingkup "agama" sepertimana yang
dikehendaki oleh ajaran Islam.
i. Islam,
sebagaimana yang difahami adalah "al-Din", iaitu cara hidup dalam
konteksnya yang sangat luas, bukan sekadar suatu kepercayaan, tetapi cara hidup
yang lengkap, maju dan progresif serta mampu menyelesaikan permasalahan semasa
kehidupan manusia sepanjang zaman. Suatu pendekatan dan penilaian semula
pemikiran masyarakat Islam terhadap ajaran agamanya wajar dilakukan. Umat Islam
perlu kembali mengamalkan Islam secara syumul pada peringkat individu,
keluarga, masyarakat dan negara.
ii. Islam
Hadhari memberi penekanan kepada aspek pembangunan yang menjurus kepada
pembinaan peradaban iaitu peradaban yang memberi fokus kepada usaha
mempertingkatkan mutu kehidupan melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan dan
pembangunan fizikal.
iii. Islam
Hadhari bukanlah mazhab barn atau ajaran baru dan jauh sekali agama baru. Islam
Hadhari adalah suatu pendekatan dan usaha untuk mengembalikan umat Islam kepada
asas atau fundamental yang terkandung dalam al-Quran dan Hadis yang merupakan
teras pembinaan tamadun Islam.
iv. Ajaran
Islam menjaga serta memelihara kehidupan manusia dan setiap makhluk. Manusia
diberi tanggungjawab oleh Allah s.w.t sebagai pemimpin atau khalifah
(vice-gerent) di muka bumi. Pelaksanaan Islam secara realistik akan member!
rahmat dan kesejahteraan kepada seluruh manusia tanpa mengira bangsa, pegangan
agama dan budaya. Kenyataan ini menepati firman Allah s.w.t dalam surah
al-Anbiya': 107, maksudnya: "Dan tidaklah Kami mengutuskan kamu (wahai
Muhammad) melainkan untuk membawa rahmat bagi seluruh alam".
PENDEKATAN
ISLAM HADHARI
Kerajaan
telah merangka pelbagai agenda pembangunan yang selaras dengan tuntutan Islam
melalui pendekatan seimbang dalam aspek-aspek spiritual, ekonomi, pendidikan,
kemasyarakatan, undang-undang dan sebagainya. Kerajaan menyedari bahawa Islam
bukanlah suatu agama bersifat ritual semata-mata, tetapi agama yang bersifat
praktikal iaitu diturunkan untuk mengatur kehidupan masyarakat secara
realistik. Dengan itu, suatu pendekatan yang dikenali sebagai Islam Hadhari
telah diperkenalkan untuk membangkitkan kesedaran baru kepada masyarakat
terhadap konsep sebenar ajaran Islam, dengan harapan akan dapat memacu
pembangunan ummah dan negara.
Pendekatan
Islam Hadhari bukanlah ajaran baru atau mazhab baru, tetapi merupakan usaha
untuk mengembalikan umat Islam kepada asas menurut al- Quran dan as-Sunnah
sebagai teras pembinaan tamadun Islam. Islam Hadhari merupakan suatu pendekatan
anjakan paradigma untuk mengubah persepsi ummah terhadap ajaran Islam,
sebagaimana yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW. Islam Hadhari tidak
sedikitpun mengurangkan prinsip-prinsip akidah dan syariat dalam ajaran Islam,
malah menekankan penghayatan Islam yang syumul, menyeluruh dan realistik bagi
menterjemahkan agama dalam kehidupan. Pendekatan Islam Hadhari akan membuktikan
bahawa ajaran Islam dapat mendorong penganutnya menjadi umat yang maju bagi
mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
Pendekatan
Islam Hadhari memberi penekanan kepada aspek pembangunan dan pembinaan
peradaban yang didasarkan pandangan semesta Islam (Islamic world view) dengan
memberi tumpuan kepada usaha mempertingkatkan mutu kehidupan melalui penguasaan
ilmu, pembangunan insan serta pembangunan fizikal. Warisan tamadun Islam yang
memperlihatkan kegemilangan umat Islam dalam semua bidang akan dijadikan
dorongan bagi memajukan ummah secara menyeluruh.
Beberapa
prinsip Islam Hadhari dirangka bagi merangsang ke arah perubahan minda umat
Islam secara menyeluruh dan sistematik yang tidak bersifat sektor atau
partisan, yang sudah semestinya memerlukan satu perubahan pandangan global umat
Islam. Selaras dengan itu, konsep hidup sebagai pengabdian kepada Tuhan dan
konsep kerja sebagai ibadah, manusia sebagai khalifah dan kewajipan mencapai
kekuatan dalam semua bidang kehidupan akan ditekankan, khususnya dalam memenuhi
prinsip-prinsip maqasid al-syariah yang sentiasa berkembang seperti;
Menjaga,
memartabat dan memperkasa;
• AGAMA
• AKAL
• NYAWA
• HARTA
• KETURUNAN
• MARUAH
• INSTITUSI
KELUARGA
• ALAM
SEKITAR
Pendekatan
Islam Hadhari adalah untuk membuktikan keupayaan Malaysia sebagai sebuah negara
Islam contoh yang sentiasa mengamalkan prinsip kesederhanaan (wasatiyyah],
sesuai dengan tuntutan agama Islam. la selaras dengan dasar-dasar negara yang
dilaksanakan masa kini dan yang akan dicapai pada masa hadapan seperti Wawasan
2020, Dasar Pembangunan Negara dan sebagainya. Pendekatan Islam Hadhari
menekankan nilai-nilai pembangunan sejagat yang sama sekali tidak bercanggah dengan
konteks masyarakat majmuk.
DEFINISI
Dari segi
istilah, perkataan "hadhari" membawa maksud "yang
bertamadun" atau Islam yang menekankan aspek tamadun. Dalam bahasa
Inggeris disebut sebagai " Civilizational Islam", dan dalam Bahasa
Arab sebagai "al-Islam al-Hadhari".
Manakala
takrif Islam Hadhari secara lengkap ialah: "Suatu pendekatan pembangunan
manusia, masyarakat dan negara Malaysia yang bersifat menyeluruh, berdasarkan
kepada perspektif tamadun Islam".
Sebagai
huraian kepada takrif di atas bahawa;
i.
Pendekatan Islam Hadhari diperkenalkan kerana ia lebih lengkap dan menyeluruh
berbanding pendekatan Islam secara juzi'e atau terpisah-pisah seperti Islam
bersifat politik "al-Islam al-Siyasi", Islam bersifat tasawwuf
"al-Islam al-Sufi" dan seumpamanya.
ii. Islam
Hadhari membawa maksud ajaran Islam yang membawa fokus kepada kehidupan untuk
meningkatkan kualiti hidup masyarakat bertamadun dan mempunyai peradaban yang
unggul bagi menghadapi cabaran alaf baru seperti ledakan teknologi maklumat,
dunia tanpa sempadan, ekonomi global, budaya materialisme, krisis identiti,
jati diri serta penjajahan pemikiran.
iii.
Pendekatan Islam Hadhari, tidak menolak pentingnya aspek ritual dalam pembinaan
tamadun. Ini kerana pandangan hidup, sistem nilai, kestabilan jiwa dan kemajuan
rohaniah merupakan tonggak kepada pembinaan tamadun yang luhur.
VISI : Visi
Islam Hadhari adalah Untuk Menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam
Contoh, iaitu sebuah negara maju mengikut acuan sendiri. Konsepnya ialah negara
yang mempunyai masyarakat membangun dan memiliki ilmu, berkemahiran dan
berketrampilan serta tergambar sebagai golongan yang berakhlak, berbudi dan
berbudaya yang berpaksikan kepada kepercayaan Agama.
MISI :
Melaksanakan agenda pembangunan negara dan ummah berlandaskan pendekatan Islam
yang universal, maju, bertamadun, bertoleransi dan berimbang.
OBJEKTIF :
Objektif Islam Hadhari adalah bagi melahirkan individu dan masyarakat Islam
yang mempunyai kekuatan spiritual (rohani), akhlak, intelektual, material,
mampii berdikari, berdaya saing, melihat ke hadapan, inovatif serta cekap
menangani cabaran-cabaran semasa secara bijaksana, rasional, praktikal dan
damai.
4.2
PRINSIP-PRINSIP ASAS ISLAM HADHARI
Prinsip-prinsip
asas Islam Hadhari adalah seperti berikut;
1. Keimanan dan Ketaqwaan Kepada Allah
2. Kerajaan Adil dan Beramanah
3. Rakyat Berjiwa Merdeka
4. Penguasaan Ilmu Pengetahuan
5. Pembangunan Ekonomi Seimbang dan
Komprehensif
6. Kehidupan Berkualiti
7. Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti dan
Wanita
8. Keutuhan Budaya dan Moral
9. Pemuliharaan Alam Semulajadi
10. Kekuatan Pertahanan
Gabungan
prinsip-prinsip di atas adalah dirangka menurut acuan yang diadunkan supaya
amalan dan pendekatannya tidak akan menimbulkan salah faham dan kebimbangan
kepada mana-mana pihak dalam sebuah negara yang komposisi rakyatnya berbilang
agama dan berbilang kaum. Pendekatan ini juga adalah untuk memperkasa umat
Islam supaya berupaya menghadapi cabaran dunia semasa.
Perincian
kepada prinsip-prinsip di atas adalah seperti berikut;
i. Keimanan
Dan Ketaqwaan Kepada Allah
Bagi orang
Islam pendekatan Islam Hadhari meletakkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah
sebagai teras utamanya. Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.wsebagai teras
pegangan dan mjukannya. Gabungan kemantapan akidah (kepercayaan), syariah (perundangan),
akhlak, moral dan nilai-nilai murni adalah teras perancangan dan pelaksanaan
pembangunan diri dan pengurusan sistem untuk mencapai umat yang berkualiti dan
negara yang cemerlang. Ini bersesuaian dengan firman Allah s.w.t dalam surah
al-A'raaf: 96,
Terjemahan:
Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta
bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) Yang
melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan
(Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka Dengan azab seksa disebabkan apa Yang
mereka telah usahakan. (surah al A’raf:96 ).
Pada
prinsipnya penentuan pegangan agama atau akidah bagi mereka yang berada di luar
Islam terbahagi kepada dua iaitu tiada paksaan dalam agama dan kebebasan dalam
menganut agama masing-masing seperti firman Allah s.w.t. dalam surah
al-Baqarah: 256,
Terjemahan:
Tidak ada paksaan Dalam ugama (Islam), kerana Sesungguhnya telah nyata
kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). oleh itu, sesiapa Yang tidak percayakan
Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka Sesungguhnya ia telah berpegang
kepada simpulan (tali ugama) Yang teguh Yang tidak akan putus. dan (ingatlah),
Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. (surah alBaqarah:256 ).
Dalam surah
al-Kafirun: 6,
Terjemahan:
"Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku". (surah alKafirun:6).
ii. Kerajaan
Adil Dan Beramanah
Adil adalah
memberi yang hak kepada yang berhak akan haknya, mengikut kadar masing-masing.
Ini bersesuaian dengan firman Allah s.w.t dalam surah an-Nahl: 90,
Terjemahan:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi
bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan
perbuatan-perbuatan Yang keji dan mungkar serta kezaliman. ia mengajar kamu
(dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan
mematuhiNya. (surah alNahl:90).
Pelaksanaan
keadilan tidak melihat pada keturunan, warna kulit, bangsa, kedudukan, miskin
kaya atau perbezaan agama. Ini bersesuaian dengan firman Allah s.w.t dalam surah
al-Maa'idah: 8,
Terjemahan:
Wahai orang-orang Yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi
orang-orang Yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran;
dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu
kepada tidak melakukan keadilan. hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa
jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. dan bertaqwalah kepada
Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui Dengan mendalam akan apa Yang kamu
lakukan. (surah al Maidah:8).
Hadis Nabi
SAW, di riwayatkan oleh Bukhari
Maksudnya:
"Sekiranya (anakku) Fatimah mencuri nescaya aku akan me- motong
tangannya".
Amanah pula
bermaksud menunaikan segala tanggungjawab dan kewajipan yang diletakkan ke
atasnya iaitu bersesuaian dengan firman Allah s.w.t dalam surah an-Nisa':58,
Terjemahan:
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada
ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara
manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan
(suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. (surah al
Nisa’:58 ).
Dan hadis
Nabi SAW, yang diriwayatkan oleh Ahmad maksudnya: "Dan tidak beriman bagi
seseorang yang tidak amanah".
Islam
Hadhari meletakkan amalan tadbir urus yang baik (good governance) dan adil
serta amanah kepada semua lapisan rakyat. Pengurusan negara yang cekap, adil,
amanah (tidak boros dan perbelanjaan berhemah) melahirkan negara yang baik,
maju dan dirahmati Allah s.w.t sebagaimana ditegaskan dalam surah Saba': 15,
Terjemahan:
Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang
membuktikan kemurahan Allah) Yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua
kumpulan kebun (yang Luas lagi subur), Yang terletak di sebelah kanan dan di
sebelah kiri (kampung mereka). (lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah
dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadanya; (negeri kamu ini
adalah) negeri Yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang
Maha Pengampun!. (surah al Saba’:15).
iii. Rakyat
Berjiwa Merdeka
Salah satu
prinsip utama pendekatan Islam Hadhari ialah mewujudkan rakyat yang berjiwa
merdeka. Antara ciri jiwa merdeka ialah berfikiran kreatif dan inovatif.
Masyarakat yang berjiwa merdeka dapat melahirkan buah fikiran yang dinamik dan
positif sehingga mampu melahirkan idea-idea baru yang bermanfaat bagi
memartabatkan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Ini selaras dengan firman
Allah s.w.t dalam al-Quran surah al-Isra': 70,
Terjemahan:
Dan Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri
mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami
telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda Yang baik-baik serta
Kami telah lebihkan mereka Dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk
Yang telah Kami ciptakan. (surah al Isra’:70).
Masyarakat
hendaklah mengatasi belenggu pemikiran yang terjajah, bersikap terbuka kepada
kemajuan dan perubahan orang lain, tidak bersikap jumud dalam menghasilkan
pemikiran berdaya maju dan menolak amalan-amalan negatif yang boleh menyebabkan
jiwa terus terbelenggu.
Masyarakat
yang berjiwa merdeka bukanlah masyarakat yang terlepas daripada peraturan
undang-undang dan etika, sebaliknya asas-asas murni itu hendaklah digunakan
sebagai landasan membangunkan masyarakat dan negara yang teguh dan utuh.
Setiap
anggota masyarakat harus digerakkan potensinya sebijaksana mungkin sehingga
mampu memartabatkan jatidiri, imej keluarga, integriti masyarakat, keutuhan
negara berasaskan patriotisme yang tinggi dan kesetiaan yang tidak berbelah
bahagi.
Jiwa merdeka
harus mampu melakukan pilihan dan membuat saringan serta bersikap terbuka
terhadap faktor dari luar lingkungan budaya dan tradisi yang tidak bercanggah
dengan nilai etika dan sejagat yang sifatnya menyumbang terhadap pembangunan
tamadun mengikut acuan kita sendiri.
Makna jiwa
merdeka bukan hanya terletak pada slogan atau pernyataan luaran semata-mata
tetapi lebih daripada itu menuntut pengorbanan dan keperluan bekerja
bersungguh-sungguh ke arah menyumbang dan membangunkan negara.
iv.
Penguasaan Ilmu Pengetahuan
Kemampuan
menguasai ilmu pengetahuan secara bersepadu boleh menjadikan kita memiliki
kekuatan pengetahuan yang pelbagai dan semasa supaya kecemerlangan intelektual
dapat dikembangkan, kekuatan peribadi dapat ditampilkan dan ketangkasan jasmani
dapat dibangunkan. Proses ini perlu bagi melahirkan insan seimbang dan harmonis
seperti yang terdapat dalam matlamat Falsafah Pendidikan Negara kita. Ini
bertepatan dengan firman Allah s.w.t dalam al-Quran surah al-Mujadalah: 11,
Terjemahan:
Wahai orang-orang Yang beriman! apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari
tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya
Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. dan apabila diminta kamu bangun
maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di
antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan
kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya
tentang apa Yang kamu lakukan. (surah al Mujadalah:11).
Dalam
mana-mana sejarah masyarakat yang maju dan bertamadun ianya tidak akan berlaku
tanpa menjadikan ilmu sebagai sumbernya. Tamadun Baghdad dan Tamadun Andalusia
menjadi contoh nyata bagaimana ilmu yang bersepadu mampu menyumbang ke arah
pembangunan tamadun Barat dan Timur.
Dalam
menghadapi cabaran globalisasi dan cabaran semasa, faktor ilmu bersepadu,
kemajuan sains dan teknologi sewajarnya menjadi fokus bagi melahirkan sumber
tenaga manusia yang bukan sahaja mempunyai ilmu dan ketrampilan tetapi juga
memiliki nilai-nilai murni yang sifatnya menyumbang terhadap pembangunan negara,
bangsa dan manusia sejagat. Melalui pengukuhan ilmu fardu ain yang dilengkapkan
dengan penguasaan ilmu fardu kifayah, hasrat untuk mencapai kecemeriangan
terbuka luas. Melalui sistem pendidikan yang melengkapi dwi pengkhususan dan
double major, kita boleh melahirkan sumber tenaga yang mampu menerajui program
pembangunan negara dan ummah.
Usaha
penggalian dan penerokaan serta penemuan ilmu dan teknologi amat digalakkan
dalam tradisi Islam. Amat disedari umat Islam ketinggalan dalam penguasaan
sains dan teknologi pada masa kini. Sewajarnya usaha pengkajian dan
penyelidikan (tadabbur) dijadikan matlamat keilmuan supaya asas pembangunan
intelek, rohani dan jasmani dapat berlaku secara seimbang, menyeluruh dan
teratur. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t dalam surah ali-'Imran: 190,
Terjemahan:
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan
siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah)
bagi orang-orang Yang berakal; (surah ali Imran:190).
V. Pembangunan
Ekonomi Seimbang Dan Komprehensif
Dalam usaha
untuk memajukan negara, aspek ekonomi turut sama diberi keutamaan oleh Islam.
Pembangunan ekonomi seimbang dan komprehensifmemberikan satu pendekatan yang
menggabungkan kepada usaha memantapkan amalan ekonomi yang berakhlak dengan
kemampuan melaksanakan aktiviti ekonomi secara berkesan sesuai dengan
perkembangan ekonomi di dalam negara dan di peringkat antarabangsa. Ini
bertepatan dengan firman Allah s.w.t dalam surah al-Jumu'ah: 10,
Terjemahan:
Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi
(untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa Yang kamu hajati dari
limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam Segala
keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat). (surah al Jumu’ah:10).
Untuk
menjayakan pendekatan tersebut, pihak kerajaan dan sektor swasta perlu
sama-sama berperanan secara bersepadu. Ini sudah pun diberi penekanan dalam
konsep pensyarikatan Malaysia. Islam Hadhari menuntut setiap masyarakat Islam
merebut peluang untuk memaju pencapaian ekonomi mereka.
Usaha-usaha
untuk memantapkan keadilan dan kestabilan ekonomi di dalam negara akan terus
diberi keutamaan. Melalui strategi pembasmian kemiskinan, mencapai guna tenaga
penuh, kestabilan paras harga dan pertumbuhan ekonomi yang mapan, keadilan dan
kestabilan ekonomi akan dapat dicapai. Bahkan strategi tersebut menepati
aspirasi Islam Hadhari.
Melalui
strategi tersebut negara mampu mengembeling kesemua tenaga rakyat semoga mereka
dapat berprestasi di peringkat optimum. Dalam rangka yang sama pendekatan Islam
Hadhari akan terus berusaha untuk meningkat kecekapan sistem penyampaian sektor
awam dan prestasi sektor swasta. Justeru itu mutu sistem pendidikan dan
Institusi Latihan Negara perlu sentiasa dipertingkatkan semoga kesemua aspek
keperluan tersebut dapat dibekalkan kepada rakyat.
Dalam
suasana ekonomi dunia yang sangat mencabar dan tidak menentu, perancangan dan
dasar ekonomi yang digubal perlu sensitif kepada perkembangan tersebut.
Walaupun sektor pembuatan dan perkhidmatan menyumbang secara besar-besaran
kepada pertumbuhan ekonomi negara, demi keselamatan negara, sektor pertanian
akan turut diberi perhatian yang sewajarnya. Pembekalan kepada makanan asasi
rakyat, sesuatu yang dituntut oleh Islam. Melalui kemajuan bidang sains
bioteknologi, negara akan berusaha untuk memaju sektor pertanian dengan
teknologi tersebut.
Jelas sekali
bahawa pendekatan Islam Hadhari adalah suatu pendekatan yang komprehensif di
mana pencapaian pembangunan ekonomi, negara mampu menjana kepada wujudnya
sebuah masyarakat yang bertamadun dan progresif.
vi.
KEHIDUPAN BERKUALITI
Islam pada
permulaannya memberi tumpuan yang penting kepada pencapaian kehidupan
masyarakat secara berkualiti. Mencapai tahap kehidupan yang tinggi dalam
kesemua aspek keperluan adalah matlamat utama agama. Bahkan Islam menuntut
semoga setiap individu berusaha menguasai ilmu dan kemampuan untuk berjaya
dalam kehidupan di dunia. Kehidupan akhirat adalah hasil daripada kemampuan
individu melaksanakan kehidupan yang berkualiti dari kesemua aspek termasuk
aspek kerohanian, fizikal dan material. Ini bertepatan dengan firman Allah
s.w.t dalam al-Quran surah al-Qasas: 77,
Terjemahan:
"Dan tuntutlah Dengan harta kekayaan Yang telah dikurniakan Allah kepadamu
akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah Engkau melupakan
bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada
hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian
nikmatNya Yang melimpah-limpah); dan janganlah Engkau melakukan kerosakan di
muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang berbuat
kerosakan ". (surah al Qasas:77).
Kehidupan
berkualiti akan dicapai melalui kejayaan negara memenuhi keperluan kehidupan
asasi seperti memelihara amalan beragama, kemampuan memajukan taraf pendidikan,
menghayati kehidupan yang aman, hak memiliki harta dan jaminan kepada generasi
masa hadapan yang cemerlang. Bermula dengan pencapaian keperluan asasi tersebut
kualiti kehidupan mengikut Islam tidak bersifat statik, malah usaha untuk
meningkat maju dalam kesemua aspek tersebut perlu diusaha dan dijayakan dari
semasa ke semasa semoga tahap pencapaian setanding dengan masyarakat yang maju
di dunia.
Di samping
itu, Islam member! keutamaan kepada insitusi keluarga. Keluarga yang sejahtera
akan menjamin kepada lahirnya generasi yang seimbang dan berprestasi. Bahkan
gejala sosial masyarakat dapat dikurangkan jika setiap institusi keluarga dapat
berfungsi dengan berkesan.
Dalam
konteks mencapai kehidupan yang berkualiti, kemudahan persekitaran turut diberi
perhatian. Tempat rekreasi dan kemudahan beriadah turut sama difikir perlu
dalam membina masyarakat yang sihat dan bertenaga.
Dari
pendekatan Islam Hadhari, kita dapati bahawa kualiti hidup masyarakat dari
kesemua aspek akan dibangunkan secara bersepadu.
vii.
PEMBELAAN HAK KUMPULAN MINORITI DAN WANITA
Pendekatan
pendidikan Islam Hadhari memberi kemuliaan insan itu kepada setiap individu
tanpa diskriminasi, sama ada sebagai kumpulan majoriti atau minoriti. Hak-hak
mereka dijamin oleh undang-undang negara. Jaminan tersebut meliputi nyawa,
agama, harta, kehormatan dan akal. Dalam Islam ia terkandung dalam Maqasid
as-Syariah. Oleh itu tidak boleh berlaku penafian hak-hak tersebut atau alasan
menjadi kumpulan kecil atau perbezaan jantina. Penafian dan halangan ke atas
hak-hak tersebut adalah salah dari segi undang-undang. Ini selaras dengan
firman Allah s.w.t dalam al-Quran surah al-Hujuraat: 13,
Terjemahan:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan
perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,
supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya
di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan
kamu). (surah al Hujurat:13).
Jaminan ke
atas hak-hak tersebut terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. la terdapat
dalam Bahagian Kedua Perlembagaan yang membuat peruntukan mengenai kebebasan
asasi (Fundamental Liberties).
Implikasi
daripada jaminan tersebut meletakkan kumpulan minoriti dan wanita dapat
menikmati apa jua yang dinikmati oleh kumpulan majoriti dan lelaki. Mereka
berhak untuk turut sama dalam pembangunan negara dan menikmati apa jua yang
dinikmati oleh kaum-kaum lain. Mereka boleh menyertai dalam pentadbiran negara,
aktiviti ekonomi, sosial, pendidikan, agama dan politik. Isu mengenai hak-hak
wanita telah diberi perhatian yang khusus oleh kerajaan dalam menggubal dasar
negara seperti termaktub dalam Dasar Wanita Negara.
Rasulullah
s.a.wtelah juga menyebut dengan jelas tentang wanita sejak mula hingga ke akhir
hayat baginda dengan peringatan khusus semasa mengerjakan Haji Wida' (Haji
Perpisahan) dengan sabdanya yang telah diriwayatkan oleh Muslim, maksudnya:
"Maka bertaqwalah kamu kepada Allah terhadap wanita kerana sesungguhnya kamu
mengambil mereka adalah kerana Allah dan Allah menghalalkan kepada kamu
mencampuri mereka dengan ijab kabul yang sah sesuai dengan aturan Allah dan hak
suami terhadap isterinya ialah agar mereka tidak membiarkan orang luar yang
dibenci oleh suami berkunjung ke rumahnya. Sekiranya mereka melakukan demikian,
ajarlah mereka dengan pukulan yang tidak menyakitkan. Manakala bagi mereka
(wanita) ke atas kamu (lelaki) pula ialah memberikan mereka rezeki (makanan)
dan perhiasan/pakaian dengan car a yang baik. Dan telah aku tinggalkan kepada
kamu suatu yang tidak akan menyesatkan kamu selepasnya sekiranya kamu berpegang
dengannya iaitu kitab Allah (al-Quran)".
Realiti yang
berlaku di negara kita sejak negara mencapai kemerdekaan sampai ke hari ini
menunjukkan setiap kaum dan bangsa tidak dinafikan hak-hak mereka, bahkan dalam
beberapa perkara diberikan perlindungan dan jaminan melalui undang-undang
negara.
Di negara
kita seperti juga di kebanyakan negara- negara lain bagi menjamin hak-hak
seseorang dan kumpulan itu tidak dinafikan. Kerajaan telah menubuhkan
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM). Kerajaan juga telah menerima Deklarasi
Hak Asasi Manusia Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDHR), beberapa teriti dan
kemanusiaan lain, termasuk mengenai wanita. Bahkan dalam beberapa aspek
kedudukan wanita di negara ini jauh lebih baik berbanding di sesetengah negara
Islam. Ada undang-undang yang menjamin hak-hak mereka dan kesatuan yang
menguruskannya. Mereka boleh terlibat dalam semua sektor pekerjaan dan
perkhidmatan yang tidak menyalahi undang-undang negara dan penyertaan dalam
pembangunan negara.
Bagi
menjamin hak-hak tersebut dihormati dan tidak dicabuli, terdapat badan-badan
yang mengawasi termasuk mahkamah-mahkamah diberi kuasa dan bebas untuk
membicarakan isu menyalahi hak-hak apabila berlaku pertikaian.
Dalam
beberapa penulisan barat menimbulkan isu bahawa Islam tidak memberi perhatian
dan kedudukan wajar kepada bukan Islam dan wanita. Sebenarnya hak-hak asasi
sepatutnya diperjelaskan meliputi golongan bukan Islam dan semua kaum serta
jantina. Dalam sejarah pemerintahan Islam orang bukan Islam diberi kedudukan
dalam pemerintahan dan hak-hak mereka tidak dinafikan. Kebebasan beragama
diberikan bagi menjamin penghayatan dalam pembangunan negara dan perkhidmatan,
mereka diberikan hak sehingga menjawat jawatan menteri dan pegawai kanan
kerajaan. Sejarah membuktikan orang bukan Islam begitu senang berada di bawah
pemerintahan Islam kerana hak- hak mereka terjamin dan kerajaan berlaku adil ke
atas mereka. Keadaan yang sama dapat disaksikan berlaku di negara kita.
Islam
ditegakkan di atas prinsip-prinsip yang jitu serta adil, saksama, amanah dan
bertang- gungjawab kepada semua golongan masyarakat tanpa mengira kaum, bangsa,
keturunan dan fahaman agama, tidak memandang rendah mana- mana golongan.
Hak-hak mereka dilindungi oleh undang-undang dan apabila timbul pertikaian ia
boleh diselesaikan oleh mahkamah atau badan seumpamanya. Ini bertepatan dengan
firman Allah s.w.t dalam surah al-Nisa': 58,
Terjemahan:
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada
ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara
manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan
(suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. (surah al
Nisa’:58 ).
viii.
Keutuhan Budaya Dan Moral
Satu
daripada prinsip ketamadunan sesuatu bangsa dan negara ialah wujudnya keutuhan
budaya dan ketinggian akhlak sebagai identiti negara tersebut. Dalam rangka
meningkatkan kemajuan negara Malaysia, kepelbagaian budaya dan agama perlu
dipertahankan berasaskan sistem nilai dan akhlak yang kukuh, murni dan luhur.
Penghayatan nilai-nilai akhlak yang mutlak dan tinggi akan menjamin
kesejahteraan, keharmonian dan keamanan dalam masyarakat majmuk. la juga akan
menjadikan bangsa itu terhormat dan disegani. Ini bertepatan dengan firman
Allah s.w.t dalam surah al-Mukminun: 1-2,
Terjemahan:
Sesungguhnya berjayalah orang-orang Yang beriman, Iaitu mereka Yang khusyuk
Dalam sembahyangnya; (surah al Mu’minun:1-2).
Dengan
demikian, kemajuan ekonomi dan teknologi akan berjalan seiring dengan keluhuran
budaya dan ketinggian akhlak masyarakat berbilang kaum. Namun, gejala
keruntuhan akhlak, kelemahan budaya integriti dan budaya ilmu dalam masyarakat
Malaysia semasa, merupakan suatu cabaran besar kepada pelaksanaan pendekatan
Islam Hadhari. Dari perspektif tamadun dan agama Islam, kemajuan ekonomi dan
ilmu sesuatu bangsa harus dijiwai oleh budaya moral dan etika yang luhur.
Matlamat ini tidak akan dapat dicapai selagi kemajuan kebendaan diasingkan
daripada nilai-nilai moral, etika dan kerohanian yang luhur. Sejarah telah
membuktikan bahawa tamadun dan Empayar Romawi yang begitu hebat telah runtuh
dan ditelan zaman akibat daripada kepincangan moral yang parah dalam masyarakat
dan negara.
Aspek
kesenian dalam memperkasakan budaya harus seiring dengan nilai-nilai murni yang
berasaskan keluhuran dan kreativiti yang menyumbang ke arah kebudayaan tinggi
(high culture).
ix.
PEMULIHARAAN ALAM SEMULAJADI
Kehidupan
manusia tidak terbatas hanya kepada hubungan sesama manusia, tetapi juga
hubungan manusia dengan alam persekitaran. Kesejahteraan yang dinikmati oleh
manusia adalah akibat daripada kehidupan yang sejahtera antara sesama manusia
dengan alam tabii. Dalam proses pembangunan, manusia mempunyai kecenderungan
untuk menguasai dan mengekploitasi alam tabii secara berlebihan dengan
menggunakan sains dan teknologi. Natijahnya, keseimbangan alam semula jadi
tidak dapat dikekalkan. Peristiwa tanah runtuh, banjir kilat, pemanasan global,
gempa bumi, gelombang besar, hujan asid, pencemaran alam sekitar dan sebagainya
semuanya menyumbang kepada ketidakstabilan eko-sistem yang dilakukan oleh
aktiviti manusia.
Di peringkat
antarabangsa beberapa deklarasi mengenai alam sekitar telah pun dilaksanakan
oleh UNDP untuk memastikan pembangunan yang lestari. Deklarasi Reo De Janerio
(1993) dan Protokol Kyoto (1997) merupakan antara dua deklarasi di mana
Malaysia turut menandatanganinya. Malaysia sendiri telah mengadakan Deklarasi
Langkawi untuk memastikan pembangunan negara secara lestari dan mesra alam.
Untuk
mengatasi semua ini alam sekitar perlu ditadbir urus melalui kaedah dan
pendekatan yang lebih seimbang dan menyeluruh. Pembangunan insan yang
berteraskan kepada kehidupan yang berteraskan nilai-nilai murni agama,
bertanggungjawab dengan alam, membangun alam secara terancang perlulah diberi
penekanan yang bersungguh-sungguh. Pembangunan sains dan teknologi yang berteraskan
kepada ajaran agama dan nilai budaya perlu diterapkan kepada seluruh peringkat
masyarakat. Penyelidikan dan pemantauan terhadap alam tabii perlu dilakukan
secara berterusan agar pembangunan yang dijalankan tidak mendatangkan risiko
yang tinggi kepada kehidupan sejagat.
Adalah
menjadi pendekatan Islam Hadhari agar kehidupan manusia menjadi harmoni dengan
alam sekitar di sekitarnya disamping berusaha untuk terus maju.
x. KEKUATAN
PERTAHANAN
Islam
Hadhari melihat pertahanan bukan sahaja isu-isu yang meliputi kekuatan
ketenteraan dan persenjataan, malah ia merangkumi kekuatan diri, fizikal dan
spiritual. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t dalam al-Quran surah
al-Anfal: 60,
Terjemahan:
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh Yang menceroboh) Segala jenis
kekuatan Yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda Yang lengkap
sedia, untuk menggerunkan Dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu
serta musuh-musuh Yang lain dari mereka Yang kamu tidak mengetahuinya; sedang
Allah mengetahuinya. dan apa sahaja Yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan
disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya. (surah al
Anfal:60).
Bangsa yang
maju memerlukan umat yang dapat mempertahankan diri dan negara dari dicerobohi.
Untuk itu mereka perlu memiliki kekuatan ketenteraan yang terkini bagi tujuan
mempertahankan diri dan negara dan bukan untnk menyerang dan menguasai bangsa
lain.
Kekuatan
pertahanan akan menjamin kestabilan, keamanan dan keselamatan negara yang
membolehkan proses pembangunan dilakukan secara berterusan.
Perubahan
snasana politik dunia global masa kini dan tekanan serta penghinaan yang
dihadapi oleh sebahagian umat manusia menuntut kita menguasai kekuatan
ketenteraan dan keupayaan mempertahankan diri. Negara perlu diperlengkapkan
dengan rancangan serta program jangka panjang untuk menyemai rasa hak dan
tanggungjawab membela kemuliaan maruah diri, bangsa dan negara. Pendekatan
Islam Hadhari akan berusaha memperkasakan umat supaya mereka berupaya
menghadapi cabaran dunia semasa.
PENUTUP
Usaha
Kerajaan memperkenalkan Islam Hadhari dalam arus pembangunan perdana negara
amat tepat pada masanya ketika umat Islam sedang menghadapi perubahan sama ada
dari segi politik, ekonomi, pendidikan, kemajuan sains, teknologi dan lain-lain.
Usaha yang konsisten hingga menghasilkan kejayaan yang berterusan perlu
dirancang. Segala bentuk pemikiran yang mengelirukan dan bercanggah dengan
Islam perlu diperbetulkan supaya pemikiran dan jati diri masyarakat dapat
dibentuk. Dengan pelaksanaan Islam Hadhari di Malaysia akan membuka minda
masyarakat Islam tentang tujuan hidup yang sebenar dan sama-sama memahami hala
tuju kepimpinan negara ke arah membangun ummah dan negara dengan cemerlang,
gemilang dan terbilang yang diredhai Allah s.w.t. Sebagaimana firman Allah
s.w.t dalam surah al-Baqarah: 201, maksudnya: “dan di antara mereka pula ada
yang (berdoa dengan) berkata: “wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia
dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab api neraka”.
4.3 Islam
Hadhari sebagai penjana pembangunan ummah
Pendahuluan
Malaya
mencapai kemerdekaan daripada penjajahan Inggeris pada 31 Ogos 1957. Pada 16
September 1963 dirasmikan penubuhan Malaysia. Tunku Abdul Rahman Putra, Perdana
Menteri pertama negara. sebagai seorang Melayu beragama Islam, telah berjaya
meyakinkan para pejuang kemerdekaan yang terdiri dari kaum Cina dan India untuk
memasukkan satu peruntukan di dalam Perlembagaan tentang Islam sebagai agama
persekutuan, dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan harmoni.
Pada
peringkat awalnya, aktiviti keagamaan yang dijalankan di dalam negara merdeka,
pada umumnya merupakan aktiviti yang lebih menekankan tentang ritual, seperti
peraduan membaca al-Qur'an. Bagaimanapun aktiviti ini telah meletakkan negara
kita ke peringkat dunia Islam lainnya, dengan berkembangnya peraduan tersebut
ke peringkat antarabangsa.
Usaha
Perdana Menteri pertama menubuhkan badan dakwah yang khusus untuk menjelaskan
pengertian Islam kepada rakyat bukan Islam juga telah mencapai kejayaan yang
baik, kerana usaha ini dilihat sebagai satu agenda yang baik untuk mendidik
saudara Islam yang baru dalam memahami ajaran agamanya yang betul, dan
hubungannya dengan orang lain, khususnya dalam negara yang berbilang kaum dan
agama ini.
Usaha
meningkatkan aktiviti agama telah diteruskan oleh Perdana Menteri kedua dan
ketiga secara yang lebih luas, iaitu merangkumi pelajaran agama yang telah
dimasukkan ke dalam arus perdana dasar pendidikan negara. penubuhan badan untuk
urusan haji dan sokongan kepada badan-badan dakwah. Dalam era pemerintahan
Perdana Menteri ke empat. Tun Dr. Mahathir Mohammad. Islam benar-benar telah
dibawa ke satu arah yang baru, kerana era Dr. Mahathir adalah satu era kebangkitan
Islam yang mencabar dan segala cabaran yang globalisasi dan teknologi maklumat
dan komunikasi.
Dr. Mahathir
nampaknya dengan visi dan pandangannya yang jauh, telah berjaya membentuk satu
kefahaman silam yang agak jelas di kalangan rakyat Malaysia yang berbentuk
pluralistik, dan meletakkan negara sebagai negara yang mengamalkan Islam secara
moderat, terbuka, tolerandandinamik.
Kejayaan
besar beliau ialah membawakan wadah Islam ke dalam semua sektor pentadbiran
negara, bermula dari bidang pendidikan, pentadbiran negara. perbankan dan
aktiviti kewangan, membawa kepada dasar luar negara yang konsistan terhadap
negara luar dan sebagainya. Dengan itu Islam telah mengambil tempat yang
sewajamya di dalam pemerintahan beliau, dan berjaya membuka mata seluruh dunia tentang
kepimpinannya yang dinamik, termasuk kepimpinan Islam moden yang menjadi contoh
kepada dunia luar, sama ada dunia Islam atau dunia bukan Islam.
Maka pada
zaman peralihan kuasa dari Dr. Mahathir, kepada Perdana Menteri yang baru,
Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Islam telah diprojekkan dalam imej baru,
iaitu sebagai Islam Hadhari, sungguh pun agenda kerja dan perlaksanaan Islam di
Malaysia tentunya merupakan kesinambungan dari projek Islam yang telah
dijalankan begitu banyak dan progresif seperti yang dinyatakan dengan ringkas
di atas.
Agenda Kerja
Islam Hadhari
Dasar dan
agenda kerja serta perlaksanaan Islam Hadhari haruslah disusun dan dijalankan
dengan sebaik-baiknya supaya satu tasawwur yang tepat tentang Islam itu pada
umumnya tidaklah hanya menjadi satu pengucapan yang tidak berisi, atau hanya
merupakan satu simbolik dan retorika sahaja.
Hal ini
disebut kerana isu agama di negara kita sering di salah gunakan, itu Islam dan
agenda agama seolah-olah hanyalah merupakan pengucapan dan ceramah, teori yang
berjela-jela, dan kata-kata retorika yang sedap didengar, sehingga dengan itu
sesiapa yang pandai berceramah atau berteori tentang agama, maka dia telah
dianggap sebagai tokoh agama walau pun amalan dan pengucapannya tidak
menggambarkan peribadi, ilmu dan amalan keislamannya.
Oleh itu
sekiranya Islam Hadhari bermaksud Islam yang dinamik dan bertamadun, berilmu
dan berdaya maju untuk menyusun kehidupan yang berbahagia di dunia dan akhirat.
maka penyusunan agenda negara dalam bidang keislaman yang dinamik dan
bertamadun, berilmu dan maju untuk dunia dan akhirat itu, haruslah diatur
dengan sebaik-baiknya. Persoalan yang timbul di sini, ialah bagaimanakah
seharusnya kita membangunkan Islam yang dinamik, terbuka, maju, berteraskan
ilmu pengetahuan dunia dan akhirat dalam masyarakat kita sekarang ini agar
pembangunan ini akan menjadi lebih mantap dan maju ke hadapan serta lebih
bermakna lagi jika dibandingkan dengan zaman sebelum ini yang masyarakat di
negara kita munkin rata-ratanya tidak pernah mendengar istilah Islam Hadhari?
Persoalan
penting ini haruslah dicarikanjawapannya oleh semua kalangan dalam masyarakat,
khususnya Kerajaan, dalam merangka dasar dan agenda kerjanya dalam membangunkan
Islam Hadhari.
Malahan
sekiranya kita melihat Islam Hadhari dari dimensi yang lebih luas, iaitu
berasaskan masyarakat kita yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama, maka
bagaimanakah seharusnya kita menyusun agenda kerja yang lebih baik dalam
mevvujudkan masyarakat yang bertoleransi, berintegrasi dan saling memahami dan
mcnghormali antara kaum dan agama.
Bagaimanakah
agaknya usaha yang seharusnya dilakukan dalam memberi ketahaman yang jelas
tentang Islam sebagai agama negara agar dalam aspek ini tidak akan timbul
sebarang prasangka yang negatif. Hal ini juga merupakan satu isu besar yang
seharusnya diselesaikan sekarang ini, terutamanya pada masa mutakhir ini, iaitu
ketika terdapat segelintir anggota masyarakat kita yang tidak mahu memahami
kontrak sosial di antara pelbagai kaum ketika Islam dijadikan agama rasmi
negara dalam Perlembagaan kita.
Isu yang
timbul akibat dari ketidak-selarasan undang-undang Islam tentang hak menjaga
anak yang masih belum cukup umur bagi ibu bapa yang telah bercerai kerana salah
seorang ibu atau bapa itu telah menganut Islam umpamanya, menjadi isu besar
apabila anak atau anak-anak itu telah diislamkan oleh salah seorang ibu atau
bapa yang menganut Islam, maka mahkamah sivil mempunyai kuasa unluk menentukan
hak penjagaan anak-anak ini. Hal ini menjadi isu kerana anak-anak tersebut
telah diserahkan hak penjagaannya kepada ibu bapa yang bukan Islam, dan
keputusan ini telah menjadi perbincangan di kalangan masyarakat Islam,
sedangkan mahkamah Sivil sememangnya mempunyai hak untuk membuat keputusan
tersebut berdasarkan undang-undang yang sedia ada.
Masyarakat
Islam tentulah akan bertanya apakah penyelesaian yang dapat dilakukan dalam isu
ini, agar perkara ini tidak menjadi duri dalam daging bagi masyarakat Islam
sendiri?
Dari satu
sudut yang lain, Islam Hadhari tentulah merupakan satu sistem hidup yang
bertamadun tinggi. Oleh itu bagaimanakah usaha yang seharusnya dilaksanakan
dalam memberi pendidikan yang bertamadun kepada masyarakat umum. termasuk
masyarakat Islam sendiri, yang mungkin selama ini tidak dapat memahami
sepenuhnya sistem Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap.
Islam
Hadhari juga setiarusnya mampu melahirkan suatu umat yang berbudaya tinggi dan
berilmu pengetahuan berasaskan nilai-nilai moral kerohanian yang mulia. Segala
gejala yang merosakkan moral dan akhlak sering diperanginya. Hiburan melulu
yang bermatlamatkan keseronokan nafsu tentulah tidak akan mendapat tempat dalam
Islam Hadhari. Nilai dan budaya liar, sama ada yang dicipta oleh anak tcmpatan
atau dibavva masuk dari luar, iaitu dari barat dan timur, dari Hollywood atau
Bollywood, nilai-nilai negatif Barat berunsurkan kehidupan hedonisme, merupakan
sesuatu yang ditolak oleh Islam Hadhari.
Maka
perlaksanaan Islam Hadhari dalam keadaan ini memerlukan rancangan strategik
yang bersepadu oleh semua jentera kerajaan. termasuk kementerian-kementerian
yang menjadi asas pembangunan moral dan akhlak rakyat, pcndidikan, penerangan
dan media, kesenian, kehudayaan, belia dan lain-lain lagi yang seharusnya juga
peka dan memahami konsep dan perlaksanaan Islam Hadhari yang diketengahkan ini.
Ramai
pembesar negara luar islam dan bukan Islam, merasa kagum dengan penonjolan
konsep dan perlaksanaan Islam Hadhari di negara kita. kerana mereka selama ini
telah dapat menyaksikan kesungguhan kita menghayati Islam di negara dan
bertamadun tanpa melupakan nilai-nilai kerohanian dan moral yang menjadi (eras
agama kita. Maka contoh islam Hadhari ini haruslah kita pertingkatkan lagi
dalam menonjol Islam yang positif dalam dunia global ini. Imej kekerasan dan
keganasan yang selama ini tidak dapat dihubungkan dengan umat Islam di negara
kita ini seharusnya dikekalkan supaya segala keganasan dan kekerasan yang
berlaku di dalam dunia ini tidak akan berlaku sama sekali di negara kita. Unsur
radikalisme dan ekstremisme haruslah dihindarkan supaya hal yang menjatuhkan
imej Islam itu tidak akan tumbuh di negara kita ini.
Pendeknya
dalam memprojekkan Islam Hadhari kita amat memerlukan pengetahuan yang cukup
mendalam untuk menterjemahkan konsep dan perlaksanaannya yang jitu dan
berkesan.
Amat silap
sekali sekiranya terdapat orang yang beranggapan bahawa Islam Hadhari akan
tercapai matlamatnya dengan berceramah dan berkhutbah, atau semata-mata dengan
penganjuran satu dua forum dan perbincangan seperti forum perdana dan
sebagainya.
Peristiwa
sedih yang sering berlaku di negara kita termasuk kejadian rogol dan bunuh
dalam masyarakat kita termasuk yang melibatkan kalangan masyarakat Islam
sendiri. malah kematian seorang pelajar sekolah agama di Negeri Sembilan tidak
lama dulu, sebagai korban keganasan dan salah laku yang serius di kalangan
rakan sekolahnya, sudah agak memadai untuk member! pengajaran bahawa pendidikan
agama bukanlah semata-mata terhad dalam pengajaran hukum-hakam dan dosa pahala
yang akan diterima pada hari kiamat nanti atau dengan menghafal beberapa Surah
al-Qur'an dan al-Hadith. Tetapi pengajaran agama itu haruslah disusun sebegitu
rupa untuk dihayati dicontohi dan diterjemahkan ke dalam amalan dan kehidupan
moden yang serba mencabar ini, yang menyentuh bukan hanya akidah dan syariah.
malahan menyentuhjiwa dan psikologi pelajar, tingkah laku dan rukun pergaulan
sesama rakan dan masyarakat sekeliling.
Perkembangan
yang bertentangan dengan ajaran dan nilai akhlak Islam ini juga memberi
pengajaran bahawa Islam Hadhari bukanlah dengan hanya memperbanyakkan program agama
di dalam TV umpamanya, ketika program lain dibiarkan bermaharajalela dengan
penonjolan gejala negatif yang bertentangan dengan nilai dan budaya kita. Bukan
pula hanya diisi dengan syarahan dan ceramah agama, sedangkan banyak lagi
program lain yang merosakkan moral dan akhlak penonton, iaitu yang boleh
diibaratkan seperti serangga dan racun yang dalam sekelip mata sahaja akan
mengikis segala mutiara dan bunga-bungaan yang cuba ditaburkan melalui program
agama itu. Islam Hadhari tidak hanya akan tertonjol dalam hiburan nasyid dan
penampilan sopan para artis dalam bidang kesenian dan hiburan yang dikenali
sebagai hiburan altematif, sedangkan penonjolan hebat Akademi Fantasia atau Cit
Cat Bersama Artis, dan sebagainya. mempakan sama sekali nilai budaya yang baik.
walaupun hanya dilihat dari sudut budaya bangsa kita yang bersopan dan
berakhlak mulia. Islam Hadhari bukanlah seharusnya hanya dihayati di JAKIM atau
institusi agama yang lain. sedangkan agensi dan kementerian lain menutup mata
terhadap penghayatan dan matlamat Islam Hadhari ini. Tetapi dengan mengemukakan
pandangan ini, bukanlah bererti baahwa kita akan terpaksa melangkah ke belakang
dengan mengamalkan Islam yang tertutup dan sering dilabelkan sebagai amalan
yang jumud.
Islam
Hadhari ialah Islam yang membangun dengan ilmu dan moral, yang dinamik dan
maju. bertamadun dan berperadaban. Konsep ini diterima oleh semua lapisan
rakyat tanpa mengira kaum dan agama. Maka matlamat inilah yang seharusnya
difahami oleh semua, terutamanya ketika kita sedang berusaha untuk membangunkan
bangsa Malaysia yang berpegang teguh dengan nilai-nilai agama, etika dan moral
yang baik. Hal ini merupakan satu cabaran yang besar dalam melahirkan bangsa
Malaysia yang maju seperti yang dirangka dalam Wawasan 2020. Seperti yang disebutkan
di atas, bahawa bidang pendidikan adalah merupakan satu arena yang amat penting
untuk memberi kefahaman tentang Islam Hadhari, dan memupuk serta membangun
generasi kita yang lebih mantap dalam menghayati ajaran dan nilai akhlak Islam
dengan sebaik-baiknya. Hal ini tentulah secara langsungnya merupakan
tanggungjawab Kementerian Pendidikan, yang sekarang ini telah dipecahkan kepada
dua buah kementerian, iaitu Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian
Tinggi.
Bilangan
institusi tersebut, terutamanya di peringkat kolej dan maktab, tumbuh dengan
agak banyak, termasuk yang dianjurkan oleh kerajaan-kerajaan negeri di negara
kita ini. Wang yang dibelanjakan oleh kerajaan untuk tujuan ini telah meningkat
kepada satu jumlah yang tinggi. Ibu bapa sendiri yang menyedari akan
kepentingan pendidikan agama telah mengeluarkan perbelanjaan persendirian yang
banyak untuk membiayai anak-anak mereka bagi melanjutkan pelajaran ke institusi
dan kolej agama swasta.
Oleh itu
kementerian tersebut haruslah menjalankan kajian dan semakan semula yang
serius, terutamanya untuk menilai semula falsafah ilmu dan pendidikan agama
yang menjadi teras penganjuran dan penubuhan institusi yang dilabelkan sebagai
kolej, maktab atau institusi pengajian tinggi agama tersebut dan yang benar-benar
menjadi harapan umat Islam untuk melahirkan generasi baru umat Islam yang lebih
baik. Falsafah dan konsep ilmu dan pendidikan Islam inilah yang sering
mencorakkan kukurikulum pengajaran, penyusunan buku teks, latihan tenaga
pengajar, dan pembangunan pendidikan di institusi tersebut. Malah falsafah
pendidikan Islam inilah juga yang menentukan objektif dan matlamat penubuhan
dan pengajaran institusi itu. Maka tenaga manusia yangmendapat latihan di dalam
institusi inilah yang akan lahirketengah-tengah masyarakat negara kita pada
masa yang akan datang, sama ada akan menjadi warga negara yang sihat mental dan
akal, rohani dan jasmaninya. juga warga negara yang berakhlak dan bermoral
tinggi bertamadun dan berperadaban, atau sebaliknya.
Falsafah dan
objektif pendidikan negara sememangnya telah menggariskan tentang pembangunan
insan yang sepadu dan seimbang ini, tetapi kaedah umum ini haruslah
diterjemahkan dengan sebaik-baiknya di semua peringkat dan displin ilmu
pengetahuan, tennasuk dalam pendidikan agama. Kita tidak lagi seharusnya
mengambil kesimpulan yang mudah bahawa pengajaran dan pendidikan agama
merupakan satu saluran pendidikan yang ideal untuk melahirkan manusia yang
unggul dan berguna di dunia dan akhirat. Kesimpulan yang mudah ini sebenamya lebih
banyak mengundang masalah dalam masyarakat kita, malah dalam masyarakat Islam
dan negara Islam di seluruh dunia.
Kesimpulan
yang demikian telah menanamkan satu pemikiran yang mudah pula tentang
pendidikan Islam yang sebenarnya ke dalam pemikiran umat kita, maka dengan itu
kita sering saja menganggap bahawa pendidikan Islam adalah satu sistem
pendidikan yang mudah pula, dan modelnya telah tersedia sejak berpuluh- puluh
tahun yang lain.
Kematian Mohamad
Farid Ibrahim, pelajar sebuah sekolah agama di Negeri Sembilan pada 28 Mac 2004
yang lalu telah menimbulkan banyak tanda tanya di dalam pemikiran kita.
Pertamanya kita harus bertanya apakah kesilapan yang telah berlaku kepada
generasi muda kita pada hari ini sehingga mereka kehilangan arah dan menjelma
menjadi makhluk yang tidak beperikemanusiaan?
Soalan kedua
ialah di manakah pula silapnya pentadbiran sekolah kita sekarang sehingga anak
didiknya telah terlepas dari pengawasan dan kawalan pihak berautoriti hingga
mereka dapat melakukan kekejaman yang jelas bercanggah dengan peraturan dan
displin sekolah?
Ketiga di
manakah hilangnya asas pendidikan anak-anak ini ketika mereka membesar di dalam
asuhan keluarga mereka sendiri sebelum mereka memasuki sekolah berasrama atau
apakah anak-anak ini sebelum ini tidak pernah dididik oleh ibu bapa mereka
untuk menjadi manusia yang berpekerti mulia?
Persoalan
yang paling kritikal yang timbul dalam konteks ini ialah, oleh kerana tragedi
ini berlaku di sekolah agama maka kita tentulah akan bertanya kenapa pula hal
ini berlaku disekolah agama, iaitu sekolah yang mengajar agama kepada para
pelajarnya. Bukankah agama merupakan satu peraturan hidup jasmani dan rohani
yang mengajar umatnya menjadi manusia yang baik, berkelakuan tertib mempunyai
perasaan belas kasihan sesama manusia. bersopan santun, beradab, beretika dan
sebagainya. Kenapakah dalam sekolah yang sepatutnya menjadi satu tempat mala
petaka. sehingga melahirkan manusia buas yang sanggup membunuh rakan sendiri?
Pihak
berkuasa agama yang menubuhkan sekolah ini, dan para guru agama yang mengajar
di sekolah ini juga, mungkin tidak mampu memahami krisis ini, apa lagi
menyelesaikannya menurut ajaran agama. Mereka telah menyusun kurikulum, memilih
buku teks, dan para guru agama pula telah mengajar mengikut kurikulum dan buku
teks, dan para guru agama pula telah mengajar mengikut kurikulum dan buku teks
yang telah disediakan, mengajar sembahyang dan ibadat lain, mengajar kandungan
al-Qur'an dan al-Hadith, malah para pelajarnya pun mungkin telah kelihatan amat
beragama, terutamanya dipandang dari segi lahiriahnya, iaitu berkupiah putih
sebagai lambang agama. Jadi apa lagi yang dapat mereka lakukan lebih dari itu?
Persoalan
memerlukan jawapan yang menyeluruh. Jawapan mudah dan jalan keluar yang terlalu
simplistik seperti yang selalu kita berikan dalam menyelesaikan masalah
kehidupan kita ini, iaitu dengan memberikan satu jawapan sahaja untuk
menyelesaikan seribu satu persoalan yang kita hadapi, tidaklah seharusnya
menjadi cara penyelesaian lagi dalam situasi yang amat runcing dan rumit ini.
Jawapan yang mengatakan bahawa hanya dengan agama sahaja kita konteks ini
mungkin amat meleset, sekiranya kita tidak berusaha memahami pendidikan agama
bagaimanakah yang sebenar-benarnya akan dapat melahirkan manusia yang ideal dan
berguna di dunia dan akhirat.
Jawapan
secara simplistik yang kita berikan diatas dengan sendirinya dinafikan oleh
kejadian terakhir di sekolah agama tersebut, walau pun sebenarnya kejadian itu
adalah merupakan satu kejadian yang terpeneil dan amat jarang berlaku.
Bagaimanapun kejadian itu telah berlaku, dan berlaku di dalam sekolah agama
sendiri. Malah lebih dari itu, kejadian pukul memukul, mencuri dan gejala
samseng yang berlaku di kalangan pelajar sekolah umumnya pada masa ini, telah
berlaku juga di sekolah-sekolah agama.
Ajaran agama
yang diturunkan Allah s.w.t. tentulah tidak ada cacat celanya, malah agama
adalah satu peraturan hidup yang lengkap dan sempurna, yang mengandungi ajaran
dan nilai-nilai murni untuk kesejahteraan manusia di dunia dan akhirat juga
yang mengatur kehidupan yang harmoni antara manusia. Jadi dimanakah silapnya
dasar dan sistem pendidikan agama dalam konteks yang kita bicarkan pada hari
ini, malah dalam sistem pendidikan kita umumnya dalam menterjemahkan dan
menghayati dasar dan ajaran agama yang amat murni itu?
Persoalan
yang kita hadapi sekarang ini bukanlah satu atau dua. malah persoalannya
terlalu banyak, iaitu yang berkaitan dengan masalah psikologi, kejiwaan,
persekitaraan. moral, adab sopan. cabaran alam global, keibu bapaan, pendidikan
sosial budaya, kerohanian dan agama itu sendiri. Oleh itu, kita perlulah
memeriksa semula segala sesuatu yang berkaitan dengan sistem pendidikan agama
di negara kita, bermula dari konsep dan falsafahnya, membawa kepada
kurikulumnya, penyusunan buku teks, latihan guru dan pentadbirannya. Kita
mempunyai puluhan institusi pelajaran agama, termasuk maktab dan kolej agama.
Bilangan
institusi yang banyak ini melibatkan ramai pula pelajar dan tenaga pengajar.
Malah sistem pendidikan, sukatan pelajaran, kurikulum dan pentadbirannya
mempunyai pendekatan yang berbeza-beza. Objektif pengajarannya juga tidak
pernah dinilai dengan baik, maka akibatnya para lepasan institusi ini tidak
mempunyai satu kefahaman dan satu tasawwur atau world-view Islam. Inilah krisis
pemikiran umat Islam sekarang yang membawa kepada kehancuran dan kemunduran
umat dan negara Islam seluruhnya dalam dunia moden pada hari ini.
Malah dalam
hal ini, kita sering juga mengambil model institusi pendidikan luar negara,
terutamanya dari negara-negara Islam lain seperti Mesir dan Arab Saudi untuk
kita salinkan sebagai 'carbon copy' bagi sistem dan struktur pendidikan agama
di negara kita, seperti dari Universiti AI-Azhar, Universiti Islam Madinah dan
sebagainya tanpa membuat penilaian yang terkini tentang kekuatan dan kelemahan
institusi agama itu. Mungkin dari segi ilmu terasnya, maka pendidikan agama itu
adalah sama sahaja di mana-mana sekali pun, tetapi dari segi kurikulum dan
pengisiannya, pendekatannya, perkembangan ilmunya, kaedah pengajaran dan
latihan tenaga pengajarnya. serta buku teks dan rujukannya haruslah dinilai
dengan sehaik-haiknya supaya dengan itu kita sendiri yang sesuai dengan
tuntntan agama dan tuntuilan dunia semasa.
Kita tidak
boleh lagi mengambil mudah tentang pengajaran agama yang selama ini dianggap
sehagai satu pengajaran yang menyentuh akidah dan syariah dengan segala hukum
hakam, dosa pahalanya sahaja, kerana seperti yang kita maklum hahawa pelajaran
agama adalah merupakan satu asas pendidikan yang menyeluruh Lintuk membina
sahsiah mannsia dan pelajaran itu perlu dihubungkan dengan sejarah manusia,
pertumhuhan ilmu dalam berbagai-bagai bidang yang berhubung rapat dengan alam
dan manusia, dengan sains teknologi dan sehagainya supaya pelajar agama
benar-benar menginsafi bahawa pelajaran agama yang dipelajarinya itu adalah
satu displin ilmu yang relevan dengan peredaran masa. Terkini, global dan
menyeluruh.
Atas asas
inilah agama dapat memainkan peranannya sebagai satu teras pecmbentukan manusia
yang kuai, terutamanya dari sudut nilai dan akhlak kerohaniannya. Oleh itu kita
tidak lagi dapat membuat kenyataan yang mudah hahawa dengan mengajar agama dan
mendapat pendidikan agama, terutamanya di sekolah agama, maka anak-anak kila akan
menjadi manusia yang baik. Pelajaran agama yang tidak diolah dengan baik tidak
mampu mengubah minda dan sikap serta kerohanian para pelajar, sebaliknya
pendidikan menyeluruh dan bersepadu yang dihubungkan dengan ajaran agama itulah
yang akan menjadi lebih berkesan.
Maka
nampaknya kita haruslah mengkaji bagaimanakah cara yang lebih berkesan untuk
inengajar agama kepada anak-anak kita supaya agama akan dapat menjadi satu
mekanisme yang kuat bagi mcmbentuk minda.
Perlaksanaan
pendidikan Islam yang menyeluruh yang dapat menepati konsep Islam Hadhari yang
seharusnya difahami dengan baik terutamanya oleh pemerintah yang diberi amanah
untuk menggubal dasar pendidikan negara yang global, moden dan dinamik, Islam
Hadhari adalah mengenai Islam sebagai satu tamadun, sebagai wadah ilmu
pengetahuan, sebagai alat untuk mencapai kebahagian dunia dan akhirat, dan
sebagai satu sistem hidup untuk umat Islam membangunkan semula satu umat yang
kuat, maju dan bermaruah serta dihormati oleh dunia. Maka generasi muda yang
seharusnya dididik sekarang ialah generasi yang dapat hidup dengan jayanya
dalam menghadapi proses globalisasi dan arus kemodenan yang berlaku dengan amat
cepat dan pesat di sekeliling kita.
Islam
Hadhari dan Tamdun Manusia
Dalam
membangunkan tamadun berdasarkan Islam Hadhari. umat Islam seharusnya menpunyai
persepsi yang jelas tentang tamadun Islam. Dalam melaksanakan mesej keagungan
Islam sebagai agama yang membina peradaban dan akhlak manusia seluruhnya maka
umat Islam tidaklah seharusnya senliasa hanya menyanyikan lagu merdu klasik
mereka yang telah pun ditelan zaman.
Kita tidak
perlu bernostalgia mengingati kemenangan dan keagungan zaman silam semata-mata
kerana ingin dibuai mimpi yang indah-indah. Sebaliknya memperingati keagungan
Islam dan umatnya yang telah menonjol dan memberi sumbangan kepada dunia dalam
bidang peradaban dan kesarjanaan serta tamadun manusia, haruslah merupakan satu
bahan sejarah yang mesti dipelajari dan diambil iktibar.
Kita tidak
seharusnya hanya menunding jari kepada orang lain untuk menjustifikasikan
kelemahan dan kemunduran kita. Kita tidak seharusnya hanya melihat keluar untuk
mencari sebab kenapa kita ketinggalan di belakang, sungguhpun elemen luar ini
juga sering mempengaruhi pemikiran dan tindakan bebal kita sehingga kita menjadi
lemah, ganas, miskin, jahil dan sebagainya.
Kita sendiri
yang seharusnya mengelakkan diri kita daripada diperangkap dalam jebak
penjajahan dan imperialisine Barat yang sentiasa mengintai peluang untuk
memporak-perandakan kita, dan menjadikan umat kita berkrisis, bertelegah sesama
sendiri, seterusnya terjerumus ke dalam lembah kehinaan dan kemunduruan.
Allah s.w.t.
telah memberi amaran bahawa dunia ini hanya akan diwarisi oleh hamba-hamba-Nya
yang soleh. Maka apakah umat Islam pada hari ini benar-benar menepati kehendak
al-Qur'an sebagai hamba yang soleh untuk dunia dan akhirat?
Kita umat
Islam, seharusnya dapat juga mempelajari bagaimana Barat membangunkan tamadun
ilmu pengetahuan mereka, yang pada dasarnya telah mengambil manfaat dari
pembangunan kesarjanaan Islam. Maka kita juga sebenarnya perlu memberikan
respons yang positif kepada pembangunan tamadun Barat yang secara jelas
memberikan sumbangan yang besar terhadap kemajuan dunia moden, terutamanya di
dalam bidang sains dan teknologi.
Tamadun
Barat telah menggunakan formula yang berkesan dari ilmu matematik, sains tabi'e
dan teknologi dalam membangunkan manusia moden, yang mungkin tidak pernah
berlaku dalam tamadun manusia. Penciptaan teknologi mereka telah berjaya
mendekatkan destinasi yang jauh dalam dunia ini, iaitu dengan penciptaan alat
pengangkutan dan perhubungan elektronik yang canggih.
Dalam era
perindustrian pertama, tamadun Barat menjadikan manusia sebagai operator bagi
mesin yang direka dalam berbagai-bagai bentuk. Maka manusia ketika itu telah dapat
menjimatkan tenaga fizikal dan tulang empat kerat mereka untuk mendapat hasil
kerja yang berlipat ganda. Tetapi di dalam era perindustrian kedua, dengan
terciptanya komputer yang belum pernah lahir ciptaanse canggih itu, maka
manusia diberikanpeluang dengan sebaik-baiknya untuk menggunakan kapasiti akal
dan intelek mereka dengan semaksimum mungkin. Inilah isyarat yang diberikan
oleh al-Qur'an bahawa manusia itu diberikan tugas untuk mentadbir dunia ini
dengan sebaik-baiknya.
Tamadun
Barat menawarkan kebebasan berfikir dan mencipta bagi individu. Ianya
menyediakan iklim dan persekitaran yang sesuai untuk meningkatkan potensi
intelektual dan pemikiran para sarjananya melalui dasar pemerintahan yang
berdisiplin, system pendidikan yang terbuka, peluang menjalankan penyelidikan
yang luas, dan asas perundangan yang mantap. Maka dalam situasi ini seorang itu
berasa behas dan arnan untuk mencipta. berpuas hati dengan ikiim dan
persekitaran. dan tidak terasa merasa bimbang untuk menjadi produktif.
Hal ini
perlu kita pelajari bersungguh-sungguh sekiranya kita benar-benar serius dalam
usaha membawa kembali warga kita ahli-ahli profesional yang sedang berkerja di
luar negara dalam kerangka 'brain gain' sekarang ini. Tamadun Islam juga
sebenarnya terbina atas sains dan teknologi berdasarkan kerangka moral dan
kerohanian yang tinggi. Tamadun Islam terbina atas ilmu sains dan teknologi,
matematik, algebra, astronomi, perubatan dan sebagainya. Tetapi tradisi
ketamadunan ini tidak diteruskan oleh umat Islam terkemudian kerana beberapa
sebab yang seharusnya dipelajari dari sejarah dunia umumnya. iaitu dari segi
dasar penjajahan dan penindasan, membawa kepada pembentukan mentaliti umat
Islam sendiri yang tehakis jati diri dan hala tujunya.
Orang Barat
mengambil asas perkembangan dan pembangunan Islam, dan seterusnya
memperkembangkannya lagi, mereka cipta yang lebih tinggi atas formula asalnya.
dan seterusnya memperkayakan bahan-bahan tamadun Islam itu, sehingga akhirnya
mereka menjadi perintis kepada ilmu pengetahuan dan teknologi yang berasal dari
Islam sendiri. Telah kita lihat umpamanya dalam pembangunan industri, bagaimana
Barat mempertingkatkan ciptaan peralatan dan mesin yang sederhana sesuai dengan
zamannya, kemudian terus berkembang kepada alat ciptaan akal yang lebih canggih,
iaitu seperti komputer, yang merupakan satu alat yang sesuai dengan
perkembangan intelektual dan kersarjanaan manusia zaman global dan teknologi
maklumat ini.
Hal inilah
agaknya yang menjadi formula peningkatan intelek manusia yang amat sesuai dengna
perkembangan multimedia sekarang ini, yang ditegaskan oleh Allah s.w.t. dalam
al-Qur'an. bahawa manusia yang dilahirkan dari kandungan ibunya tanpa
mengetahui sesuatu, maka proses pembelajarannya berkembang secara
bertahap-tahap, iaitu melalui pendengarannya, kemudian dengan penglihatannya,
dan akhirnya dengan pemikirannya.
Urutan ini
banyak dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam al-Qur'an. iailu bagaimana proses
manusia menuntut ilmu dan memahaini sesuatu yang dimulai dengan pendengaran
(audio) kemudian penglihatan (visual) dan akhirnya dengan pemikirannya
(analisis). Proses penciptaan dan perkembangan teknologi maklumat dan
multimedia sekarang ini pun bermula dengan audio, kemudian audio visual,
selelah itu meningkat kepada bentuk analisis dan kajian. Asas yang diterangkan
oleh al-Qur'an ini menjadi kenyataan dalam pembangunan dunia siberdan
multimedia.
Pandangan
Ibnu Khaldun
Ibnu Khaldun
menjelaskan dalam al-Muqaddimah, adalah menjadi fitrah manusia untuk bertanya
dan mengkaji sesuatu berdasarkan rasa ingin tahu yang dijadikan Allah s.w.t. di
dalam hati sanubari manusia. Sebab itulah manusia sepanjang sejarah
kewujudannya sentiasa bertanya dan mencari sebab bagi segala sesuatu yang
berlaku kepadanya dan yang dialaminya di dunia ini, termasuk umpamanya
persoalan bilakah dunia ini akan berakhir, berapa lamakah sesebuah kerajaan
akan dapat bertahan, dan seribu satu persoalan lain mengenai segala peristiwa
yang berlaku di sekelilingnya. Dan kerana sifat ingin tahu inilah juga manusia
amat cenderung mencari tukang nujum, tukang tilik dan sebagainya untuk
mengetahui segala jawapan bagi persoalan yang bermain di kepalanya.
Hal ini
banyak diceritakan oleh al-Qur'an iaitu tentang sifat manusia yang banyak
bertanya atau mencari jawapan dari sumber-sumber yang selalunya mempunyai
kaitan dengan kepercayaan khurafat, sihirdan lain-lain. Menurut Ibn Khaldun
lagi, "Selepas tahun-tahun permulaan Islam, manusia mulai bergntung kepada
ilmu pengetahuan dan terminologi yang berbentuk teknikal. Buku-buku yang
ditulis oleh ahli falsafah Yunani telah diterjemahkan ke dalam bahasa
Arab". (Bab Tiga Muqaddimah edisi terjemahan Dewan Bahasa dan Pustaka).
Penjelasan
Ibn Khaldun ini memberi isyarat yang amat terang tentang perkembangan intelek
manusia yang sentiasa berkembang mengikut fitrahnya, iaitu dari tahap kuno,
meningkat ke tahap maju dan cemerlang, terutamanya dalam perkembangan pemikiran
dan minda mereka.
Perkembangan
inilah yang dapat kita tafsirkan terhadap perubahan dunia dari abad klasik
kepada abad baru, alafbaru, zaman global ini.
Oleh itu
struktur dan kerangka pendidikan yang dilaksanakan juga, termasuk pendidikan
Islam, haruslah mengikut tahap perkembangan ini ketika dunia sedang menghadapi
zaman globalisasi dan teknologi maklumat yang canggih pada hari ini.
Perkembangan
minda dan intelek umat Islam juga seharusnya meningkat dan main sejajar dengan
perkembangan ilmu pengetahuan moden dan perubahan yang berlaku di sekeliling
umat itu sendiri.
Cara
berfikir dan ijtihad umat Islam pada hari ini mestilah mengambil kira perubahan
yang berlaku asalkan tidak terkeluar dari lunas dan dasar ajaran dan nilai
agama itu sendiri. Maka dalam konteks inilah, pendidikan Islam di negara kita,
malah di seluruh dunia. seharusnya telah mcngalami revolusi yang besar dan
perubahan yang agak radikal sekarang ini.
Kita
seharusnya telah mengambil iktibar dan pelajaran yang baik dari revolusi
pemikiran Barat yang sering melakukan tindakan yang mendahului zamannya. Mereka
mencipta sesuatu untuk masa depan, iaitu untuk abad yang akan datang, bukannya
melakukan sesuatu mengikut acuan abad yang lalu yang telah ketinggal zaman.
Cuma dalam
hal ini, Barat ketandusan nilai ketuhanan dan moral dalam pembangunan tamadun
mereka, maka akhirnya tamadun itu telah berdiri sebagai satu tamadun
permusuhan, pembunuhan, peperangan, konflik, krisis dan kekosongan jiwa dan
hati nurani. Barat dengan itu tanpa disedari telah menegakkan kemajuan
pengetahuan dan tamadun mereka sebagai alat untuk nafsu mereka sendiri dalam menguasai
bangsa lain dan merealisasikan sifat tamak haloba kebendaan yang menjadi darah
daging mereka akibat dari sifat individualistik, materialistik, pragmatik dan
sekularistik mereka.
Kesan
tindakan buruk dan tanpa berperadaban oleh pihak Barat inilah yangmembuahkan
hasilnya yang buruk pula, seperti Firman Allah s.w.t.: "Dan tanah yang
baik, tanamannya tumbuh (subur dengan izin Allah, dan tanah yang tidak baik,
tanamannya tidak akan tumbuh kecuali dengan keadaan bantut. Demikianlah Kami
menerangkan tanda-tanda (kekuasaan Kami dengan herbagai cara bagi orang-orang
yang hersyukur. (Surah Al-A'raf: 58).
Prof. Dr.
Yusufal-Qaradawi merumuskan gejala negatif tamadun Barat seperti berikut:
1)
Ketandusan nilai moral. Visinya amat samar dan kabur tentang hubungan tamadun
dengan ketuhanan.
2) Konsep
kebendaan melulu yang meletakkan "benda" sebagai asas untuk memahami
alam maya ini, juga menguasai ilmu dan cara bertindak, tanpa sebarang hubungan
dengan nilai kerohanian.
3) Dasar
sekularisme yang memisahkan agama dari kehidupan social, ekonomi dan segala
aspek kehidupan manusia di dunia ini.
4) Tamadun
yang berasaskan konflik, terpisah dari keamanan dan perdamaian. Konflik juga
berlaku antara manusia dengan dirinya sendiri, dengan manusia lain dan akhirnya
antara manusia dengan Tuhan.
5) Barat
merasakan dirinya lebih tinggi dari bangsa lain. Dengan itu timbullah rasa
sombong dan bongkak mereka, sehingga dapat mendakwa bahawa tamadun mereka
adalah sinonim dengan tamadun kemanusiaan dan mereka juga tidak mengiktiraf
sebarang tamadun lain di dunia ini.
Akibat dari
anutan inilah, al-Qaradawi memberikan kesimpulan bahawa tamadun Barat hanya
mengakibatkan keruntuhan akhlak, kemusnahan keluarga, kegelisahan jiwa,
kecelaruan akal dan berleluasalnya jenayah serta ketakutan.
Bagaimanapun,
kita masih lagi menunggu bilakah lagi akan tiba masanya dunia ini akan
ditadbirkan atas kemajuan teknologi dan ilmu pengetahuan berasaskan nilai
kemanusiaan dan moral yangtinggi seperti yang diharap-harapkan dari umat
manusia, terutamanya umat Islam yang seharusnya menjadi umat yang terbaik, yang
rnenjadi ketua dan senliasa menghayati nilai-nilai moral kerohaniannya
yangtinggi.
Inilah
persoalan yang seharusnya mampu dijawab, bukan hanya oleh pembuat dasar negara,
tetapi oleh semua rakyat kita dan umat kita seluruhnyadi mana sahaja mereka
berada, kalau kita benar-benar prihatin dengan "survival" bangsa dan
umat kita.
Di atas
kertas, kita mempunyai falsafah dan dasar pendidikan yang amat unggul. Gabungan
ungkapan JRR1 (Jasmani, Rohani, Intelek) yang seharusnya seimbang dan harmoni,
mestilah direalisasikan dalam terjemahan dasar kepada pemetaan di peringkat
nasional iaitu mengkaji dan mempelajari dengan bersungguh-sungguh bagaimana
cara kita mampu merealisasikan hasrat yang besardan cantik ilu.
Penutup
Perjalanan
kita yang jauh sehingga kita terpaksa mendarat di atas muka bumi pada zaman
globalisasi dan teknologi maklumat pada hari ini, memerlukan daya
"pendengaran", "penglihatan" dan "analisis" dalam
bentuk dan pentafsiran baru yang seharusnya diterjemahkan ke dalam dasar umum
dan dasar pendidikan secara khusus.
Islam
Hadhari memerlukan pentafsiran dan perlaksanaan yang dinamik dan berwibawa
sejajar dengan era baru dan bumi baru tempat kita herpijak sekarang ini.
Kelayakan
Seseorang Muslim Hadhari
i.
Ilmu Sebagai Bekalan Mental
Kelayakan
peribadi yang pertama ialah penguasaan ilmu dan kefahaman Islam yang sebenar
sebagai bekalan kepada mental. Sesiapa pun yang meletakkan diri mereka sebagai
petugas untuk menegakkan peraturan dalam masyarakat Islam Hadhari, patutlah
mengetahui peraturan itu sendiri secara menyeluruh, sekurang-kurangnya
membolehkan mereka membezakan antara 'aqidah Islamiyah dan ciri-ciri jahiliyah,
antara cara hidup Islam dan cara hidup jahiliyah. Dengan memiliki kefahaman
demikian barulah seseorang berupaya untuk mengetahui bagaimana Islam mampu
membuat perubahan dalam masyarakat secara global.
Bagaimanapun
tenaga penggerak yang memiliki kualiti intelektual yang tinggi perlulah
dilengkapi dengan ilmu yang lebih mendalam lagi; bukan sahaja ilmu-ilmu yang
berkaitan dengan diniah tetapi juga ilmu-ilmu alat yang boleh memajukan
masyarakat dalam bidang yang diceburi.
Tenaga
penggerak begini perlu berkeupayaan memberi hujah-hujah yang jelas kepada
masyarakat yang kebanyakannya masih kabur dengan cara hidup muslim sebenar.
Mereka juga mestilah mempu menyesuai dan mengintegrasikan segala ilmu-ilmu yang
bersifat duniawi dengan ukhrawi agar selari dengan kehendak Islam. Mereka juga
sepatutnya berkemampuan untuk menapis dan menyaring secara kritikal terhadap
keburukan yang tersembunyi di sebalik pemikiran dan amalan masyarakat, di
samping berkeupayaan mengekal dan mempertahankan segala nilai- nilai mumi yang
sepatutnya dihayati oleh masyarakat.
ii.
Keimanan Yang Teguh Sebagai Bekalan Spiritual
Selain
memiliki ilmu dan kefahaman, tenaga penggerak juga mestilah mempunyai keimanan
yang teguh terhadap 'aqidah yang menjadi asas segala kegiatan mereka. Seseorang
yang masih ragu-ragu dengan apa yang hendak diperjuangkan sudah tentu tidak
akan dapat bertindak dengan sempuma. Sebab tugas besar ini tidak mungkin dapat
dilaksanakan dalam keadaan hati berbelah bagi dan fikiran yang tidak tenang dan
mudah tertarik dengan pelbagai aliran pemikiran.
Tidak ada
jalan lain untuk mengelak daripada gejala ini melainkan dengan iman yang teguh
terhadap Allah s.w.t. yang Maha berkuasa atas segala makhluk-Nya. Yakin dengan
al-Qur'an sebagai kitab hidayah, yakin dengan petunjuk Rasulullah s.a.w. boleh
menuju jalan selamat, yakin dengan adanya hari perhitungan amal manusia di Yawm
ul-Hisab dan yakin juga dengan ketentuan buruk dan baik daripada Allah s.w.t..
Keyakinan kepada semua inilah yang boleh menjamin seseorang hilang kekusutan
fikiran dan ragu-ragu dalam perjuangan untuk menegak peraturan dalam masyarakat
Islam Hadhari ini.
iii.
Memiliki Peribadi Salih Sebagai Bekalan Moral
Antara
kelayakan yang tidak kurang penting ialah memiliki gambaran peribadi salih
sebagai bekalan kepada moraliti seseorang pekerja Islam. Dengan bekalan ilmu
dan iman, seseorang akan mudah untuk mendapat kelayakian ketiga ini.
Gambaran
peribadi salih akan dapat dicernakan dalam bentuk penghayatan tutur kata dan
amal, apabila wujud sifat-sifat mahmudah yang memantapkan hubungannya dengan
Allah s.w.t: seperti ikhlas, sabar, syukur, ridha, tawakkal, zuhud dan wara'.
Demikian juga yang menghubungkan seseorang dengan sesama manusia; seperti adil,
amanah, benar dan bertanggungjawab.
Gambaran
peribadi mulia bukan sahaja diperlukan untuk meyakinkan masyarakat kepada
seruan dakwahnya, tetapi juga diperlukan untuk menangkis serangan budaya tidak
salih yang berlaku dalam masyarakat.
Dalam hal
ini al-Qur'an ketika menggariskan langkah-langkah yang perlu dilalui oleh
seseorang hamba untuk meningkatkan diri sebagai seorang yang benar-benar
beriman menyebut, sebagaimana firman Allah s.w.t: Maksudnya: Al-Tai 'ibun
(Menyedari kesalahan dan bertaubat). Al-'Abidun (Memperhamba- kan diri kepada
Allah secara total). Al-Hamidun (Memuji dan bersyukur dengan nikmat yang
diberikan Allah). Al-Sa'ihun (Melancong dalam rangka beribadah kepada Allah).
Al- Raki'un. ul-Sujidun (ruku' dan sujud), Al-Amirun bi al-Ma'ruf (Menyuruh
yang makruf). Al-Nahun 'an ul-munkar (mencegah mungkur), Al-Haftzun li hudhdi
'Llah (memelihara balas larangan Allah). (Suruh Al-Taubah:l12)
iv.
Menjadikan Islam Sebagai Matlamat hidup
Kelayakan
keempat ini diperlukan juga pada sesiapa saja yang terlibat dalam pembaharuan
ini. Iaitu mereka hendaklah meletakkan perjuangan menegakkan masyarakat Islam
Hadhari sebagai matlamat dan tujuan hidup mereka dan bukannya sebagai satu
cita-cita saja.
Terdapat
sebahagian umat yang memiliki ilmu dan pengalaman yang luas, tetapi digunakan
untuk meraih kepentingan duniawi yang bersifat peribadi. Walaupun peribadi
begini tidak mendatangkan sebarang halangan kepada perjuangan, namun untuk
dipilih sebagai pekerja dan penegak risalah mereka tidak akan mampu menghadapi
dugaan dan tribulasi yang terdapat di perjalanan dakwah ini.
Para penegak
risalah ini juga mesti sentiasa bersedia mempergunakan seluruh kemampuan akal
fikiran dan tenaga untuk mencapai matlamat.
Perlu juga
disebutkan di sini bahawa, bekerja untuk membentuk sebuah masyarakat Islam
Hadhari tidak boleh dilakukan dengan cara berseorangan ia mesti bergerak dalam
bentuk kolektif. Bergerak secara berseorangan biasanya akan terdorong kepada
kesilapan dan niat yang tidak wara'. Lantaran itu tidak akan mampu bertahan
lama, lambat laun akan terpelanting menjadi pengganggu di perjalanan dakwah.
Kalau boleh diibaratkan adalah seperti beberapa batang lidi yang berada dalam
keadaan berasingan, biasanya tidak akan mampu menggerakkan sampah, malah ia
boleh dianggap sebagai sampah kiranya berada di tengah sampah sarap. Tetapi
kiranya lidi-lidi tadi dikutip dan digabungkan menjadi seberkas lidi, sudah
tentu akan bertukar menjadi penyapu dan boleh menggerakkan segala sampah.
Begitu juga ketika menghadapi rintangan dan mihnah perjuangan biasanya sebatang
lidi mudah untuk dipatah-patahkan tetapi apabila kumpulan lidi hergabung ia
tidak mungkin dipatahkan dengan mudah. Demikianlah halnya dengan para penegak
pembaharuan untuk melahirkan sebuah masyarakat Islam Hadhari bukanlah kerja
mudah, ia perlu disatukan segala tenaga dan kepakaran dalam pelbagai bidang dan
masing-masing mempunyai kesatuan matlamat dan cita-cila, kesatuan cara berfikir
dan kesatuan dalam bertindak.
Kelayakan
Masyarakat Islam Hadhari
i.
Ikatan Ukhuwah Islamiyah Dan Sifat Kasih Sayang
Dalam usaha
membenluk sescbuah Masyarakat. Islam melelakkan garis panduan yang sangat
jelas, agar masyarakal yang bakal dilahirkan adalah cemerlang dan sempurna.
Rasulullah s.'a.w. pernah bersabda:
Maksudnya:
"Perumpamaan orang-orang, yang beriman dari segi kasih sayang dan
hubuangan kemeseraan antara mereka sepertilah satu jasad apabila salah satu
anggota mengadu sakit, nescaya saling bersimpatilah antara mereka untuk menjaga
malan dan demam (Hadith Riwayat Muslim)
Perumpamaan
di atas, adalah sebagai suatu motivasi kepada umat Islam agar menjalinkan
hubungan kasih-sayang antara mereka: saling bersimpati sekiranya ada yang
terlibat dengan kemalangan dan penderitaan, saling membantu dan berkerjasama
dalam menanggung kesusahan dan kepayahan. Sekiranya terdapat pcrselisihan
antara mereka, diwajibkan supaya ada yang menjadi orang tengah menyelesaikan
perelisihan tersebut secara harmoni. Inilah yang ditegaskan oleh Allah dalam
al-Qur'an:
Terjemahan:
Dan jika dua puak dari orang-orang Yang beriman berperang, maka damaikanlah di
antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap Yang lain, maka
lawanlah puak Yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika
ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya Dengan adil (menurut hukum
Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam Segala perkara); Sesungguhnya Allah
mengasihi orang-orang Yang berlaku adil. (surah al Hujurat:9).
Sebenarnya
orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua
saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu
beroleh rahmat. (al Hujurat:10)
Terjemahan: Sebenarnya
orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua
saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu
beroleh rahmat. (surah al Hujurat:10).
Umat Islam
akan menjadi bangsa yang kukuh apabila wujud pertautan hati di kalangan mereka.
Elemen yang memainkan peranan utama mempertautkan hati antara anggota ialah
sifat kasih sayang dan rasa simpati yang suci murni, sifat baik sangka dan juga
semangat ingin berkorban sesama mereka. Hati-hati yang dipenuhi perasaan benci
tidak mungkin akan bersatu. Persatuan atau pertubuhan yang dipenuhi
kepurapuraan tidak akan mampu menghasilkan perpaduan yang hakiki. Persahabatan
yang berasaskan sifat tamak akan mencetuskan pertelingkahan. Sekiranya umat
Islam saling memelihara hubungan dengan ikhlas dan mengawasi segala unsur
negatif yang membawa permusuhan sudah tentu hasrat murni yang diimpikan akan
dapat dicapai.
ii.
Hubungan Baik Dengan Anggota Masyarakat Bukan Islam
Dalam sebuah
negara yang masyarakatnya terdiri daripada pelbagai bangsa, budaya dan agama
seperti Malaysia, perlu sangat dipelihara hubungan dan jalinan mesra antara
satu sama lain. Pertelingkahan di kalangan anggota masyarakat yang sebangsa
tidak sama dengan berlainan bangsa. Biasanya permusuhan di kalangan bangsa yang
berlainan akan membawa padah yang lebih berat dan berlanjutan. Dalam hal ini
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
Sesiapa yang
menyakiti dhimmiku bererti dia menyakitiku dan sesiapa yang mencerobohi hak
kepunyaan dhimmi, aku isytiharkan perang terhadapnya.
Demikian
sifat keperihatinan baginda s.a.w. kepada golongan dhimmi yang mendiami dalam
negara Islam. Sebab itu umat Islam diminta bermuamalah dengan cara harmoni,
seperti jual beli, bergotong royong dalam kerja-kerja kebajikan, memberi
ketaatan dalam perkara-perkara yang tidak bercanggah semangat perundangan Islam
sekiranya menjadi pekerja di bawah mereka.
iii.
Bermesyuarat Dalam Mengatur Kerja Dan Tindakan
Bermesyuarat
dalam mengatur kerja dan tindakan adalah suatu rukun yang penting dalam usaha
melahirkan masyarakat yang maju dan harmoni. Hanya melalui mesyuarat kata
sepakat akan dapat dicapai. Dari sinilah akan wujud kesatuan dalam berfikirdan
bertindak. Sesebuah organisasi yang terdiri daripada orang-orang degil dan
keras kepala, bertindak mengikut pendapat sendiri masing-masing, tidak
dinamakan organisasi. Ia tidak lebih sebagai kumpulan gotong royong yang tidak
menghasilkan kerja yang benar-benar berkesan. Sebab itu Saidina Umar pernah
mengugut untuk memotong kepala mereka yang enggan mematuhi keputusan mesyuarat
dalam Ahl al-Hall wa al-'Aqd (Majlis Syura Tertinggi Negara). Sebab itu anggota
majlis mesyuarat dikehendaki menjauhi sifat memaksa orang lain menerima
pendapatnya, merasakan pandangannya terbaik. Sebaliknya dikehendaki supaya
bersyukur apabila pendapat kita tidak dipersetujui kerana kemungkinan di
sebalik cadangan diberikan terdapat keburukan dan apabila cadangan kita
diterima dikehendaki membanyakkan istighfar kerana mungkin cadangan kita boleh
membawa keburukan kepadaorganisasi.
iv.
Disiplin Dalam Melaksanakan Kerja
Semangat
kerjasama dan bertindak secara kolektif belum tentu kejayaan dapat dicapai
sekiranya tidak mempunyai disiplin yang baik. Tekun dan disiplin dalam tindakan
bererti seluruh jentera pertubuhan bertindak menurut peraturan yang telah
ditetapkan oleh pertubuhan itu sendiri.
Individu
yang diberikan amanah hendaklah menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka
dalam ruanglingkup kuasa yang diberi dan menurut peraturan yang telah
ditetapkan. Setiap ahli sepatutnya menyedari tanggungjawab masing-masing dan
berusaha semampu mungkin bagi menyempurnakan amanah itu tanpa lengah. Setiap
tenaga penggerak mestilah bekerjasama erat antara satu sama lain dalam
melaksanakan kerja. Sementara organisasi pertubuhan haruslah disusun dan diatur
dengan sempurna, kerana kebenaran yang tidak berorganisasi akan dapat
dikalahkan oleh kebatilan yang berorganisasi. Kenyataan ini selaras dengan
sabda Rasulullah s.a.w.: "Sesungguhnya Allah sangat suka kepada mereka
yang tekun dalam bekerja". Sabdanya lagi:
Terjemahan:
''Allah sangat suka kepada amalan yang dilakukan seseorang secara berkekalan
walaupun sedikit".
v.
Teguran Dan Nasihat Yang Berguna
Kelayakan
yang terakhir untuk mewujudkan masyarakat Islam Hadhari ialah, wujudnya suasana
pertubuhan yang mengizinkan untuk bersedia menegur dan ditegur. Ini bermakna
sesuatu pertubuhan yang hanya dilingkungi golongan yang dikenali sebagai 'pak
turut' tidak berani untuk menegur disebabkan pemimpin yang tidak suka ditegur,
menyebabkab organisasi terdedah kepada banyak membuat kesilapan walaupun mereka
sedang menjalani jalan yang benar. Dalam hat ini Rasulullah s.a.w.
Maksudnya:
Sesungguhnya agama itu adalah nasihat. Para sahabat bertanya: Untuk siapakah
wahai Rasulullah nasit itu?. Baginda s.a.w. bersabda: Nasihat itu adalah untuk
Allah, RasulNya, kepimpinan umat Islam dan masyarakat umum di kalangan mereka
(hadith Riwayat Muslim).
Nasihat
untuk Allah dan rasul-Nya membawa maksud nasihat kepada diri sendiri agar
menerima nasihat daripada Allah dan Rasul-Nya. Dalam erti kata lain sentiasa
bersedia menjadikan al-Qur'an dan sunnah Rasulullah s.a.w. sebagai panduan dan
pegangan dalam kehidupan.
Manakala
nasihat kepada pemimpin adalah beruasaha menasihati agar mereka sentiasa berada
atas landasan yang benar berpandukan wahyu. Teguran membina adalah alat
terpenting untuk megesan segala kesilapan dengan cepat. Dengan demikian usaha
mengatasinya pun dapat dilakukan dengan cepat. Bagaimanapun harus diingat
bahawa teguran yang dilakukan hendaklah dengan ikhlas dan bertujuan membina dan
membawa perubahan baik kepada organisasi. Selain itu juga disyaratkan orang
yang ingin menegur mestilah sedar akan adab-adab yang sewajarnya ketika
menyampaikan sesuatu teguran, bukan dengan nada yang bertujuan jahat alau sengaja
ingin membongkar kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh oraanisasi. (Musa
Ahmad dll. (2005). Pemgangunan Masyarakat Islam Hadhari, Shah Alam : Pusat
Pemikiran dan Kefahaman Islam).
4.4
Cabaran Dalam Perlaksanaan Islam Hadhari
i. Islam
dilihat secara terpisah dengan urusan keduniaan
i. Kembali
kepada ajaran al-Quran dan al-Hadis
ii.
Menterjemahkan Islam secara lengkap
ii.
Perpecahan umat Islam
iii.
Penyelewengan dalam masyarakat Islam
iii. Proses
Islamisasi ilmu
iv. Islam
tidak difahami secara syumul
iv.
Laksanakan gerakan Tajdid
Penyelesaian
Masalah
v.
Percampuran pelbagai ideologi, kefahaman, khurafat, bid'ah dalam lain-lain
lagi.
v. Gandingan
mantap dan sepadu antara ulama', umara' dan cendikiawan.